Навигатор Home » Архитектура » Къде е балансът между застрояването и зелените зони в градовете?

Къде е балансът между застрояването и зелените зони в градовете? 

8-9-3

Арх. Любомир Пеловски, член на РК на КАБ – София:       

Стигаме до парадокса ВАС да се произнася по градоустройствени решения

8-9-PELOVSKIВсяко населено място има общ устройствен план, който не би трябвало да се променя. Но някой след това го нарушава и природозащитниците скачат. Те нямат нищо общо с този проблем. Това, което стана в „Младост”, е глупост. Просто някой е одобрил проект над допустимото по закона. Ако един орган не е издал разрешително, има и други органи, които могат да го дадат.

Не съм съгласен да се застрояват зелени площи. Но това е 8-9-4допустимо съгласно измененията в ЗУТ. Той бе гласуван единодушно от всички партии в парламента. Както и тези за високите сгради. Възникват проблеми, заради които се стига до Върховния административен съд. Това е парадокс – съдът да се произнася по застроителни решения.

Арх. Атанаска Айдемирска, председател на РК на КАБ – Силистра:

Държавата е абдикирала от контрола върху ОУП

8-9-AidemirskaАз съм за равновесие между застрояване и зелени площи. Но всяко населено място и квартал си има ОУП, който определя плътността на застрояването. Тя може да е 30, но и 60 процента. Ако тя се завишава, значи се нарушава планът. Но държавата е абдикирала от контрола върху спазването на ОУП. Според мен, който го е одобрил, той трябва и да го контролира. На сайтовете си общините обаче не съобщават колко разрешителни са издадени, каква е застроителната плътност на кварталите.

Природозащитниците протестират, защото разбират, че липсва този контрол и нещо се върши на тъмно. В плановете не е записано кой контролира изпълнението им. Но природозащитниците невинаги са прави.

В8-9-1 Силистра се сблъскахме с тях заради чинарите в един квартал. Това са агресивни дървесни видове – за гора са подходящи, но не са за градски условия. Унищожават водопроводи и канализация с корените си. Не могат да развиват короните си заради блоковете до тях. Трябваше да бъдат премахнати, но природозащитниците реагираха бурно и ние се отказахме. Сега чакаме дърветата да паднат сами. Две вече паднаха, добре че не засегнаха хора, а само автомобили.

Арх. Иван Бакалов, председател на РК на КАБ – Хасково:

Да се спазват нормите на ЗУТ

8-9-1-4-BakalovИ инвеститорите, които искат да строят, и еколозите са прави. Строежите създават условия за дейност, за живот, природозащитниците се борят за зелените площи, които са част от комфорта за живот.

Балансът е указан в ЗУТ. Той предвижда плътност на застрояване, минималната площ за озеленяване, коефициент за интензивност. Но спазването му не е решено. Нормите му се нарушават.

Хасково не прави изключение. Разбира се, в малките градове проблемът не е толкова голям. Хората живеят в къщи с дворове и собствено озеленяване. То е недостатъчно в кварталите с блокове и в големите градове. Затова в тях възникват проблеми.

8-9-2

Арх. Чавдар Спасов, главен архитект на община Враца:

Нашата практика е – ако отсечем дърво, на друго място садим ново

8-9-1-4-SpasovИ във Враца се сблъскваме с проблема застрояване – протести. В едни случаи природозащитниците са прави, при други – не. Нещата не са нито черни, нито бели. Сложни са – налага се строеж на обществена сграда и върху зелени площи. Тогава трябва да се търси решение, което задоволява и двете страни.

В община Враца сме възприели практиката – ако се налага да бъде застроена зелена площ, правим същата на друго място, ако отсечем едно дърво – садим друго на ново място. Така постигаме баланс между съществуващите зелени площи и новите строежи.

ТАЛАНТИ

Млади дизайнери вплетоха античните мозайки на Пловдив в модата

8-9_Mozaiki_Moda.4Талантливи млади дизайнери от Професионалната гимназия по облекло „Ана Май” в Пловдив вплитат мотиви от безценните мозайки на късноантичната сграда Ейрене в костюм уникат. Произведението на единадесетокласничките Божидара Димова, Красимира Велева и Виктория Талева бе създадено за участието им в националното състезание „Млади таланти в модата”. „Пловдив е нашият град, един от най-древните в света. Затова обект на нашето вдъхновение станаха невероятните мозайки от късноантичната жилищна сграда Ейрене. В тях присъства особено важно послание: „Добре дошли и щастливо пребиваване с мир”. Ейрене е предхристиянски символ на мира и това ни мотивира да претворим елементи от мозайките от културен център „Тракарт” в модела”, разказва Божидара, която дава идеята за проекта. Тя допълва, че живописните, носещи мъдрост и красота мозайки я изпълват с гордост и вдъхновение. 8-9_Mozaiki_Moda.1

8-9_Mozaiki_Moda.2„Проектирайки нашия ансамбъл, създадохме един пъзел от отделни детайли, представящи величието на Ейрене – символ на цивилизацията и културата”, споделя още Божидара. Трите момичета – ученички в специалностите „Моден дизайн” и „Конструиране, моделиране и технология на облекло от текстил”, подготвили портфолио преди месеци. В него събрали всички етапи в проектирането на дрехата, скиците, разкрили причината да се вдъхновят от красивите мозайки в подлез „Археологически”. С подготвения материал кандидатствали да представят гимназията си в националното състезание. Организаторите одобрили идеята им и така те представят творбата си заедно с още 14 други специализирани училища в сферата на облеклото. Ръководител на проекта е дизайнерът и преподавател в „Ана Май” Мария Иванова. Тя е автор на сценичните одежди на момичетата от хор „Евмолпея”. Мария облича и актьорите от филма „Mon cochon et moi” с Жерар Депардийо, който се снима в Пловдив и Калояново.8-9_Mozaiki_Moda.3

В състезанията взеха участие над 300 ученици от над 100 професионални гимназии от цялата страна.

Добавете коментар