Навигатор Home » Архитектура » Какви проблеми създава липсата на кадастрална карта за територията на цялата страна?

Какви проблеми създава липсата на кадастрална карта за територията на цялата страна? 

8-9-1

Арх. Кирилка Пейчева, член на РК на КАБ – Перник:

Разрешението на този въпрос не е в ръцете на проектантите

Перник има кадастрална карта, но ми е трудно да оценя кое е положителното, кое е отрицателното в нея. Има проблеми, МРРБ ги знае, но не предприема нищо за решаването им. Това обърква хората. 8-9perГеодезистите три пъти вземаха пари за тези карти, но всяка е от калпава, по-калпава. Резултатът е плачевен. Имах случай, когато асфалтирана улица фигурира в парцел. Но всичко това не е в ръцете на проектантите, а зависи от държавата – щом е платила едни пари за картите, сега да поправи грешките!

Арх. Георги Савов, член на РК – нова, на КАБ – София:

Сблъскваме се с изключително големи затруднения

8-9_Savov

Сегашните карти ни създават огромни проблеми. По тях има десетки поправки, трупа се едно върху друго, цитират се заповеди, а ние не знаем коя е вярната линия. Чертано е на ръка, на компютър. Пълна каша! А клиентът ни казва: това ми дадоха от общината. Отделно от това – всяка администрация си тълкува възможните отклонения по свой начин.

Причината за това виждам в разделянето на кадастъра от регулацията. Кадастърът е в службата по кадастъра, а регулацията – в общината. Това трябва да се прави на едно място. Защото на две е усложнено.

Оказва се, че много от службите си имат свои кадастри – военните, Агенцията по пътищата, земеделски кадастър. При това положение най-сложният момент е да напаснеш кадастъра с регулацията. За мен изходът е – един кадастър, на едно място.

Арх. Елга Бонева, член на РК на КАБ Разград:

Има много грешки и фрапиращи несъответствия

Съществуващата кадастрална карта създава големи проблеми. Тя не е точна, набързо е направена. Така е в Разград, но така е и в София. Изходът е нова. Дори старите кадастрални карти бяха по-верни, отколкото новите. Разград има нова от 2008 година, а София – от по-скоро. 8-9_BonevaАз виждам причината в малкото геодезисти, които са работили върху старите карти и не са имали много време да направят проверки. Затова се получават фрапиращи несъответствия. В село Ясеновец мястото за овцеферма се оказа според координатите по кадастралната карта върху къщата и гаража на човек от селото.

Арх. Марина Ташева, главен архитект на община Мездра:

В редица случаи регулационният план не съответства на кадастъра

8-9-TA6EVA

Имаме случаи, при които кадастралната карта не съответства на регулационния план. Тогава разрешаваме казуси със собственици, граници и т.н. чрез проверки и връщане за нови документи за собственост. Те са особено нужни на възложителите на поръчките.

Общината в Мездра от няколко дни има нова одобрена кадастрална карта. Надяваме се тя да ни гарантира, че няма да има грешки. Кадастралната карта може лесно да решава казусите, тъй като дава информация кои са собствениците, кои са границите на парцелите им. Иначе липсват доказателства. Чрез нея лесно ще се установяват и незаконните постройки. Дано с новата карта да нямаме проблеми, които дълго да отстраняваме.

ИЗЛОЖБА

„Столът като символ – влияние на Европейския дизайн и архитектура в следосвобожденска България“

„Столът като символ – влияние на Европейския дизайн и архитектура в следосвобожденска България” е озаглавена изложбата, която може да се види в две галерии в София – „Средец” на Министерството на културата и „Интро”, до 30 юни.

Проектът е подпомогнат финансово от Националния фонд „Култура” по „Културната програма за Българското председателство на Съвета на ЕС – 2018 г.”. Експозицията е придружена от двуезичен каталог. В него авторите на проекта уточняват, че той изследва „европейското влияние върху развитието на архитектурата и мебелното производство в България в периода след 1878 г. до края на Първата световна война в контекста на един от неговите най-ярки образци – стола”. По-нататък в предговора на изданието се казва: „Вниманието е фокусирано върху културно-историческата среда след Освобождението и въздействието на европейските школи и стилови течения, формирали естетическите и утилитарните критерии, които, в съчетание с народностните ни традиции и художествено наследство, формират българската архитектура и мебелното творчество.

8-9_Izkojba.

Изборът на стола като символ на европейските влияния върху формирането, развитието и многостранните тенденции в мебелното изкуство не е случаен. Той има вековна история. До Ренесанса столът е бил предназначен за крале, архиепископи, лордове, поставян на подиум, за да се подчертае значимостта на владетеля. Постепенно столът се превръща в стандартна част от мебелировката на модерния дом. Днес той е навсякъде около нас – незабележим, пренебрегван или пък будещ възхищение. Присъства в дома, офиса, концертната зала и къде ли не. До такава степен неразделна част от нашето ежедневие и неотменно съпътстващ ни, че забравяме за уменията, които неговият творец влага за създаването му.

Да създадеш стол, е изкуство – от най-обикновения на пръв поглед, до онези образци, които присъстват в галериите. С настоящата изложба доктор Боряна Вълчанова си поставя задачата да проследи историята и забележителния път на развитие на българската архитектура и влиянието й върху мебелното производство в България”.

В изложбата са включени над 30 стола и предмети с историческа и естетическа стойност от частни колекции и музеи, включително и обекти със съвременна авторска намеса.

МЕЖДУНАРОДНА ЛЯТНА АКАДЕМИЯ ЗА ДИЗАЙН В ПЛОВДИВ

Идеи за рециклиране на производствени отпадъци преобразяват читалище „Тракия – Пловдив – 2008“ в „Кючук Париж”

Международна лятна академия за креативно мислене и дизайн НОУ – ХАУ/ШОУ – ХАУ (Know-How/Show-Ho) ще изследва потенциала на квартал „Кючук Париж” като част от програмата на „Пловдив – Европейска столица на културата 2019“. Темата на академията е „От Кючука до Париж“, а отправна точка на изследването е читалище „Тракия – Пловдив – 2008“.

Читалището се нуждае от по-добра материална база и облагородяване на пространството около него, затова организаторите от НОУ – ХАУ/ШОУ – ХАУ си поставят за цел в тазгодишната си академия заедно с участниците да го преобразят с интересни дизайнерски решения.

8-9--DIZAIN-know-How

Академията ще се проведе от 2 до 7 юли в района на читалището и е отворена за участие към всички хора, имащи идеи за промяна на мястото. Няма ограничения във възрастта и образованието на кандидатите. Могат да се включат също и професионалисти. Добре дошли с интересни и практични решения са архитекти, продуктови и графични дизайнери, журналисти, фотографи, експерти по социални науки, също и хора с интерес към рециклиране на отпадъци и отпадъчни технологии. Крайният срок за кандидатстване е до 25 юни, а работният език на програмата е английски. Водещи на работилниците ще бъдат холандският пространствен дизайнер и архитект Елмо Вермяйс и продуктовите дизайнери от българското Студио Тухла – Ростислав Димитров, Владимир Кирчев и Захари Радев

Дава се възможност за широк спектър от идеи. Специално внимание се обръща на неизползваните остатъчни материали от производствените процеси в региона. Могат да се разработят решения за табела на читалището, съоръжения за информация или мебели. За целта по време на академията участниците и организаторите ще се срещнат с местни жители и производители на място в квартала. Ще се събират данни и истории за техните умения и знания, свързани с машините и материалите, които използват в производствените процеси.

Проектът Know-How Show-How ще продължи и през 2019 г. отново в пространството на читалище „Тракия – Пловдив – 2008“. Тогава ще бъдат реализирани и най-добрите идеи от тазгодишното издание на академията.

Подробна информация за проекта и кандидатстването на адреси: http://2018.knowhowshowhow.org/ и на https://www.facebook.com/knowhowshowhow/

Добавете коментар